مقالات

روش اصولی و صحیح تمیز کردن دستگیره در

تمیز کردن دستگیره در

تمیز کردن دستگیره در، اولین کاری است که هر فردی در خانه خود هنگام تمیز کردن خود در، انجام می‌دهد. اما هستند کسانی که خانه جدید اجاره کرده اند و می‌بایست تمام خانه را تمیز کنند. بدون‌شک زندگی در یک خانه قدیمی که پر از کثیفی است انسان را آزرده‌خاطر می‌کند. زندگی کردن در چنین شرایطی نشان‌دهنده این است که شما در میان تصمیمات مستاجران و مالکان قبلی گرفتار شده اید، کسانی که بیش‌از نگهداری خانه به سود خود اهمیت میداده اند.

در چنین زمانی است که شما شرایط را تحمل نکرده و دست‌به‌ کار می‌شوید تا سر و سامانی به خانه بدهید و از این وضع نجاتش دهید. یکی از قربانیان معمول مستاجران و صاحب‌خانه‌های نامرتب، یراق‌آلات فلزی قدیمی و دستگیره‌های در می‌باشند. دستگیره‌های در یکی‌از پر اصطحکاک‌ترین وسایلی است که به‌احتمال زیاد در طول شبانه‌روز چندین‌بار آن را لمس کرده و استفاده می‌کنید.

حتی می‌توان به‌جرئت گفت برنامه به‌خصوصی برای تمیز کردن دستگیره در ندارید. زیرا این دستگیره‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در خانه اقسام متفاوتی از این دستگیره‌ها وجود دارد. با وجود اینکه دستگیره‌های در، یکی‌از وسیله‌هایی است که توسط افراد در یک ساختمان مسکونی یا اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اغلب دیده شده به‌ندرت نظافت می‌شوند.

تمیز کردن دستگیره در حتی در خانه تکانی‌های آخر سال هم بعضا انجام نمی‌شود و مورد کم لطفی قرار می‌گیرد! این مسئله باعث می‌شود دستگیره در به‌صورت دائم در معرض آلودگی‌ها و کثیفی‌ها قرار گرفته و در اغلب موارد این آلودگی‌ها ظاهر دستگیره را خراب و گاها چندش‌آور می‌کنند. به‌طور کلی در هر خانه حداقل سه دستگیره وجود دارد اما معمولا دیده شده کسی سراغی از آن‌ها نگرفته و تمیز کردن دستگیره در و سرویس آن‌ها را به وقتی موکول می‌کنند که دستگیره خراب شده باشد یا صدا بدهد.

دستگیره‌های در، خصوصا در بخش‌های سرویس‌بهداشتی، آشپزخانه یا ورودی ساختمان به نسبت درب اتاق خواب جرم بیشتری می‌بندند و تمیز کردن آن‌ها به خاطر آبکاری و ظاهرشان دشواتر است. یک دستگیره کدر حتی اگر کاملا بهداشتی باشد، به نظر کثیف می‌آید و حس یک درب یا منزل کثیف را منتقل می‌کند. جهت برق انداختن دستگیره درب استفاده از مواد درست و روش صحیح برای جلوگیری از خراشاندن و یا آسیب زدن به آبکاری آن ضرورت دارد.

تمیز کردن دستگیره در

تمیز کردن دستگیره در

 

تمیز کردن دستگیره در و یراق‌آلات درب

 

جهت نظافت و تمیز کردن دستگیره در از انواع مختلف اسپری‌های پاک کننده و شوینده‌های گوناگون استفاده می‌شود که الکل و وایتکس از عمده‌ترین این مواد می‌باشند. عدم شناخت کافی از جنس دستگیره‌های در و یا عدم آشنایی با غلظت و محتویات مواد پاک کننده موجب می‌شود که دستگیره در به‌شدت آسیب دیده و به‌مرور زمان دچار فرسودگی شود و همچنین در نهایت باید تن به تعمیر یا تعویض آن داد چراکه غیر‌قابل استفاده خواهند شد.

با توجه‌ به این‌که دستگیره‌ها دارای رویه‌های مختلفی بوده و خانواده‌ها به‌صورت ماهیانه یا فصلی نسبت‌به نظافت، دستمال کشی و یا ضد عفونی کردن آن‌ها در خانه یا ساختمان خود اقدام می‌کنند، در ادامه روش‌های اصولی و کاربردی جهت انجام صحیح این کار را برای شما ارائه می‌دهیم تا با استفاده از این متدها بتوانید بدون دردسر و هزینه در تمیز کردن دستگیره در منزلتان موفق باشید.

یراق‌آلات درب ساختمان شامل دستگیره‌ها و قفل عمدتا از فلز آبکاری شده یا رنگ شده تولید می‌شوند. جهت نظافت و تمیز کردن یراق‌آلات باید از محلول‌های پاک کننده با غلظت پایین مثل شیشه شو استفاده کرد، استفاده از پاک کننده‌های سطوح و یا استفاده از گاز پاک‌کن باعث خوردگی رنگ و آبکاری می‌شود و به‌‌هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود.

زیرا اکثر دستگیره‌‎هایی مانند دستگیره حیاطی کد ۱۰۰ در با مواد کرومی ساخته شده اند که در صورت خوردگی و فرسودگی ناشی از محلول‌های شوینده شما ناگزیر به تعویض آن‌ها خواهید بود. علاوه‌بر آن و زحمتی که برای شما دارد متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوید. بهتر است با رعایت چند نکته ساده خود را از این‌همه دردسر خلاص کنید!

جهت ضد‌عفونی کردن یراق‌آلات نباید به‌طور مستقیم از الکل و وایتکس استفاده کرد. بلکه باید مقداری الکل را با آب رقیق کرده و روی یراق‌آلات اسپری نموده و با یک دستمال نخی تمیز آن‌ها‌ را را پاک کرد. توجه داشته باشید که محصول اسپری شده روی درب پاشیده نشود که باعث آسیب جدی درب ساختمان می‌شود. امروزه رویه‌های درب‌ها از متریال‌های گران‌قیمتی ساخته شده اند و شما مجبور خواهید شد در صورت خوردگی آن‌را تعویض نموده و زیر بار هزینه آن بروید.

تمیز کردن دستگیره در و یراق‌آلات درب

تمیز کردن دستگیره در و یراق‌آلات درب

 

برخی روش‌های عمومی تمیز کردن دستگیره در

 

روش اول: در یک کاسه کوچک تقریباً نیم لیتر آب گرم را با یک یا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. یک ابر را در این محلول بخیسانید و به آرامی بر روی سطح دستگیره مخصوصاً پایه و رزت آن بکشید. موی یک مسواک کهنه را به جوش شیرین آغشته کنید. از این مسواک برای تمیز کردن نواحی استفاده کنید که مواد معدنی موجود در آب روی آن‌ها رسوب بسته است.

در صورت نیاز چند قطره آب بر روی مسواک بریزید. از یک تکه نخ دندان 30 سانتی‌متری برای تمیز کردن نواحی مثل شکاف‌ها و زیر دستگیره‌ها که دسترسی به آن محدود است استفاده کنید. دستگیره درب را با آب سرد و تمیز آبکشی نمایید. در نهایت دستگیره درب را به وسیله یک حوله نخی خشک کنید و برق بیندازید.

روش دوم: در یک کاسه حدودا نیم لیتر آب ولرم رو به گرم را با یک الی دو قاشق غذا خوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. با کمک گیری از یک تکه ابر محلول مورد نظر را بر روی سطح دستگیره بخصوص پایه و دسته آن بکشید. در ادامه بطور دلخواه می‌توانید از محلول رقیق‌تر و آب جهت تکمیل پروسه گندزدایی استفاده کنید و در نهایت با استفاده از روغن های گیاهی دستگیره را جلا دهید.

روش سوم: مقداری آرد ، سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید و یک ماده خمیر مانند درست کنید ، به مقدار لازم بر روی دستگیره بمالید و ماساژ دهید ، پس از چند دقیقه سپس با دستمال نم دار پاک کنید.

روش چهارم: یک لیمو بزرگ را از وسط نصف کنید، با نمک مخلوط کرده و با محلول بدست آمده دستگیره را شستشو داده ، سپس با دستمال پنبه ای مرطوب پاک کنید.

روش پنجم: مخلوط روغن زیتون و سرکه را چند دقیقه بر روی دستگیره ماساژ داده سپس با دستمال مرطوب پاک کنید.

روش ششم: محلول نشاسته و آبلیمو پاک کننده پیشنهادی جهت از بین بردن لک چربی دستگیره می باشد.

روش هفتم: با غوطه ور کردن دستگیره در نوشابه و یا محلول جوش شیرین و حرارت دادن به آن کمک به از بین رفتن سیاهی دستگیره های سیلور می گردد تا دستگیره درخشش اولیه خود را بدست آورد.

دستگیره‌های درب با آبکاری‌های مختلف در صورتی که روش تمیز کردن عمومی جواب ندهد، باید به روش‌های خاص خودشان تمیز شوند؛ مثلاً روش‌های اختصاصی که در مورد آبکاری کروم بکار می‌روند، برای سایر آبکاری‌ها مؤثر نخواهد بود.

روش‌های عمومی تمیز کردن دستگیره در

روش‌های عمومی تمیز کردن دستگیره در

 

اقدامات لازم قبل از تمیز کردن دستگیره در

 

دستگیره‌های در از مواداولیه مختلفی ساخته می‌شوند و حتی برخی از آنها از مواد آلیاژی و ترکیبی تولید می‌شوند. بنابراین قبل از هر اقدامی جهت تمیز کردن و عملیات نظافت دستگیره در باید جنس دستگیره و مواداولیه مختلفی که در ساخت آن به‌کار رفته را بشناسیم تا جهت گندزدایی مناسب‌ترین و کم ضررترین نوع شوینده را متناسب با آلیاژ به‌کار رفته انتخاب کنیم.

دستگیره‌های برنجی، مس، استیل زنگ نزن و کریستالی بیشتر از سایر دستگیره‌ها استفاده می‌شوند و برای هر کدام نیز نوعی شوینده خوب و مناسب وجود دارد. برای تشخیص جنس دستگیره درب، روش‌های ساده و ابتدایی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از آهن ربا است. با کمک از یک آهن‌ربا تشخیص دهید که جنس پلاک و دستگیره شما چیست ؟ آهن ربا دستگیره‌های آهنی را جذب می‌کند، اما نسبت به مس و برنج غیرفعال است.

از طرف دیگر می‌توانید از یک نصاب حرفه‌ای یا فروشنده کمک بگیرید و در مورد جنس دستگیره از آنها کمک بخواهید. زیرا شناخت جنس دستگیره در قطعا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در  نظافت، ضد عفونی و تمیز کردن دستگیره در موفق باشید.

  • هنگام تمیز کردن دستگیره ها از پولیش استفاده نکنید ، زیرا سابیدن سطح آن باعث می شود لایه سطحی آن به مرور زمان از بین برود.
  • از شوینده های اسیدی استفاده نشود. (موجب واکنش شیمیایی ، از بین رفتن و خوردگی دستگیره می شود)
  • از شوینده های الکلی قوی استفاده نشود. (موجب از بین رفتن لایه ی رویی دستگیره می شود)
  • هرگز از شوینده های مخصوص اجاق گاز و فر استفاده نکنید.
  • هرگز از شوینده های کلر دار استفاده نکنید.

برنج

برنج بسیار محبوب است و از زمان های قدیم وجود داشته است. برنجی که از آلیاژ ، روی و مس ساخته شده است ، در طول سالها برای موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. حفظ محبوبیت آن دستگیره درهای برنجی است. از آنجایی که برنج یک فلز بادوام است ، بسیاری از افراد این روکش را به هر روکش دیگری ترجیح می دهند. خواص صوتی آن از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند. یکی از ساده ترین راه ها برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن برنج ، استفاده از وسایل ساده ای است که معمولاً می توانید در اطراف خانه خود پیدا کنید. آب لیمو برای تمیز کردن عالی است. خواص اسیدی آن بسیار سریع در تجزیه هرگونه آلودگی و آلودگی ایجاد می شود. جنبه مثبت آن ، بوی بسیار خوبی نیز دارد! سرکه سفید یکی دیگر از اقلام مورد علاقه خانگی است که به نظر می رسد به طور مداوم در موارد مختلف تمیز کننده گردش می کند. سرکه سفید نه تنها جایگزین ایمن تری برای استفاده از مواد شیمیایی خشن است ، بلکه برنج را درخشان می کند و ظاهر آن را همانند روزی که دستگیره درب خود را نصب کرده اید می کند.

یک کاسه بزرگ را با 2 قسمت سرکه و 1 قسمت آب گرم پر کنید.

بگذارید دستگیره در به مدت 15 دقیقه خیس بخورد.

به آرامی با یک پارچه نرم مالش دهید.

با آب گرم بشویید و با یک پارچه یا پارچه تمیز خشک کنید.

نحوه تمیز کردن برنج لاک دار اگرچه اکثر قریب به اتفاق ظروف برنجی موجود در بازار امروزه در تولید لاک شده اند ، اما برنج را نباید جلا داد ، بلکه باید تمیز کرد. برنجی که لاک زده باشد دارای یک لایه شفاف است و فقط در صورت ایجاد ترک روی سطح ظاهر می شود. این لایه نازک در کوتاه مدت از پوشش برنجی در برابر قرار گرفتن در معرض جو محافظت می کند و از درخشندگی روشن آن اطمینان حاصل می کند. بنابراین برای کمک به شما در نگهداری صحیح ظروف برنجی ، ما راهنمای خود را در مورد نحوه تمیز کردن برنج لاکی با شما به اشتراک می گذاریم.

نحوه نگهداری از برنج بدون پوشش برخی از تولیدکنندگان در حال حاضر اقلام برنجی خود را که به سفارش بدون لاک ساخته می شوند ، ارائه می دهند. این فقط به اقلام ساخته شده در بریتانیا محدود می شود و معمولاً می تواند چند هفته برای تولید به طول انجامد. این گزینه برای افرادی که به دنبال پیر شدن دستگیره ها و دستگیره های درب خود هستند ، مفید خواهد بود زیرا برنج یک پتینه طبیعی ایجاد می کند و رنگ مسی پیدا می کند. با این حال ، برنج بدون پوشش می تواند به سرعت تیره شود ، بنابراین برای اینکه برنج خود را در بهترین حالت نگه دارید ، باید هر چند ماه یکبار آن را صیقل دهید.

نیکل

نیکل تمایل به رنگ آمیزی سبز دارد که می تواند روی سطح آن ایجاد شود. WD40 هنگام کار با نیکل بسیار مفید است. استفاده از تمیزکننده های فلزی ویژه نیز مناسب است. به یاد داشته باشید که ابتدا لکه های کوچک را روی سطح آزمایش کنید ، زیرا در صورت وجود هرگونه آسیب ، هرگونه آسیب را ارزیابی کنید.

اگر آبکاری نیکل نازک دارید یا به سادگی می ترسید از پشم استیل خوب استفاده کنید ، همیشه می توانید از دوست خوب ما ، سرکه سفید استفاده کنید.

اگر هیچ یک از این گزینه ها برای شما کار نمی کند ، همیشه می توانید دستگیره ها و دستگیره های درب نیکل خود را با آمونیاک خالص تمیز کنید.

استیل

از جنس استنلس استیل ، اگرچه از نظر ظاهری زیبا می تواند درد گردن را حفظ کند. اکثر مردم متوجه نیستند که شما اغلب باید وسایل و لوازم خانگی از جنس استنلس استیل را تمیز کنید.

کریستال

دستگیره های درب کریستالی بسیار محبوب هستند و اگر می توانید آنها را تهیه کنید بسیار زیبا هستند. مانند هر چیز دیگری ، زیبایی نیز بهایی دارد. کریستال مغناطیسی برای گرد و غبار است ، اما چیزی که بلور را مشکل می کند ، خواص شفافی است که تشخیص میزان کثیفی را دشوار می کند. کریستال نیز بسیار ظریف است. درست مانند دستگیره مشکی مات که قبلاً مورد بحث قرار گرفت ، کریستال باید با شوینده ملایم یا سرکه سفید تمیز شود. می توانید هر دو محلول را با هم در یک کاسه ترکیب کنید تا به درخشش دلخواه خود برسید. از آنجا که کریستال شیشه را تقلید می کند ، سرکه برای تمیز کردن/ضدعفونی کردن دستگیره انتخاب بهتری است. سرکه سفید لکه ها و لکه های آب را از بین می برد به همین دلیل برای تمیز کردن آینه ها و میزهای شیشه ای نیز یک راه حل عالی است.

چگونه دستگیره برنجی را تمیز کنیم؟

دستگیره درهای برنجی یک انتخاب سنتی است اما در اشکال مختلف از ویکتوریایی گرفته تا سبک های مینیمالیستی مدرن تر وجود دارد. دسته های برنجی نیز دارای رنگ های متفاوتی از جمله روکش ، ساتن و بدون پوشش هستند که تعیین می کند از چه روش تمیز کردن استفاده کنید. ساده ترین راه برای تمیز کردن دستگیره درهای برنجی استفاده از آب گرم است که مقدار کمی مایع شستشو به آن اضافه شده و یک پارچه نرم به آن اضافه شده است.

از مایع ظرفشویی با کیفیت استفاده کنید ، هرچند که مارک های ارزان قیمت می توانند نمک در خود داشته باشند که می تواند منجر به لکه دار شدن برنج شود. پس از تمیز کردن دستگیره درب برنجی با آب صابون ، مطمئن شوید که از آب تازه برای شستن باقی مانده صابون استفاده می کنید و از یک پارچه خشک برای از بین بردن آب اضافی و درخشش به دسته استفاده کنید.

چگونه می توانیم دستگیره برنجی مخدوش را تمیز کنیم؟

می توانید دسته های برنجی آلوده را با پارچه ای آغشته به سرکه سفید یا آب لیمو خالص تمیز کنید. بعد از اینکه دسته ها را با پارچه تمیز کردید ، از آب تمیز و یک پارچه تازه برای شستن باقی مانده سرکه یا آب لیمو استفاده کنید. سپس دسته ها را با یک پارچه خشک بکشید. اگر دستگیره درهای برنجی شما دارای روکش واضح است که لکه دار شده است ، ممکن است لازم باشد قبل از تمیز کردن سطح برنج ، قسمت باقی مانده را با روح سفید بردارید و سپس تصمیم بگیرید که آیا مجددا این پوشش را اعمال می کنید.

دو محلول تمیز کننده آسان در منزل برای دستگیره برنجی و مسی

دستور شماره 1: از آرد ، سرکه و نمک خمیر درست کرده و بسته به میزان سطحی که قصد تمیز کردن آن را دارید، تقریباً یک قاشق غذاخوری از آن را استفاده نمایید. خمیر را به آرامی بر روی دستگیره درب برنجی و مسی خود بمالید (نکته حرفه ای: این کار برای ظروف آشپزی شما نیز مناسب است). اجازه دهید چند دقیقه بماند قبل از اینکه خمیر را با یک پارچه نرم جدا کنید و از درخشش حاصله لذت ببرید.

دستور شماره 2: یک لیمو رسیده را از وسط برداشته و خمیر داخل آن را با نمک بپوشانید. سطح روکش شده را روی برنج یا مس خود بمالید تا خاک ، باکتری ها و لکه ها پاک شوند ، سپس با یک پارچه نخی پاک کنید تا بقایای آن پاک شود.

نحوه شستن دستگیره‌های فولادی ضدزنگ

ساده ترین و مطمئن ترین راه برای تمیز کردن دستگیره فولاد ضد زنگ این است که از یک پارچه نرم و صابونی مرطوب استفاده کرده و سپس با آب تمیز بشویید. با این حال ، برای گیرکردن روی توده یا بقایای سرسخت ، می توانید مخلوطی از قسمت های مساوی از روغن زیتون و سرکه ایجاد کنید. همچنین می توانید پارچه ای را با کمی لاک مبلمان روغن لیمو ، نوشابه یا WD-40 بریزید و آن را به دستگیره ها و لولا های درب خود بمالید تا بدون لکه شوند.

چگونه دستگیره کروم را تمیز کنیم؟

می توانید دسته های برنجی آلوده را با پارچه ای آغشته به سرکه سفید یا آب لیمو خالص تمیز کنید. بعد از اینکه دسته ها را با پارچه تمیز کردید ، از آب تمیز و یک پارچه تازه استفاده کنید تا باقی مانده سرکه یا آب لیمو را بشویید. سپس دسته ها را با یک پارچه خشک بکشید. اگر دستگیره برنجی شما دارای روکش واضح است که لکه دار شده است ، ممکن است لازم باشد قبل از تمیز کردن سطح برنج ، قسمت باقی مانده را با روح سفید بردارید و سپس تصمیم بگیرید که آیا مجددا این پوشش را اعمال می کنید.

کروم برای دستگیره درها عالی است زیرا کروم سخت پوشیده شده و نیاز به تمیز کردن کمی دارد. معمولاً می توانید از یک پارچه خشک برای پاک کردن و تمیز کردن دسته های کروم استفاده کنید. با این حال ، اگر دستگیره درها آلودگی داشته باشد ، می خواهید از صابون و آب گرم استفاده کنید و مطمئن شوید که کاملاً آبکشی و خشک کرده اید. پاکسازی بیش از حد یا استفاده از مواد ساینده باعث می شود که روکش کروم مالیده شود تا فلز زیر نمایان شود.

چگونه دستگیره های استیل ضد زنگ را تمیز کنیم؟

دستگیره های استیل ضد زنگ اغلب در موقعیت های تجاری و صنعتی استفاده می شود و یکی از سخت ترین دسته ها است. بار دیگر آب صابون باید به اندازه کافی برای تمیز کردن بیشتر لکه ها خوب باشد ، اما در صورت مواجهه با نقاط سرسخت مانند چربی یا پوسته پوسته شدن آب ، می توانید از مایعات تمیز کننده تجاری مبتنی بر آمونیاک استفاده کنید ، مادامی که دسته ها بعد از آن کاملاً با آب شسته شوند. برای جلوگیری از خراشیدن سطح فولاد ضد زنگ ، باید از خمیرهای تمیز کننده ساینده و پشم استیل اجتناب شود.

4.7/5 - (20 امتیاز)

2 دیدگاه در “روش اصولی و صحیح تمیز کردن دستگیره در

  1. فرخی گفت:

    مقاله ی بسیار خوبی بود. عالی

    1. trueone گفت:

      سلام .. از شما بابت مطالعه مقاله و پیام تون سپاسگزاریم.. با آرزوی موفقیت و پیروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *